יום חמישי, 11 באפריל 2013

פרדיגמה / איה דויטש

"האנושות האורבנית", תושבי הערים, המהווים כיום למעלה ממחצית האוכלוסייה של שבעה מיליארד בני אדם החיים על הפלנטה, לא יכולים לצפות בכוכבים הזוהרים, ביתנו הגלקטי. בשל זיהום האור (תאורה המיוצרת בידי אדם) הם יכולים לזהות פחות מ-200 כוכבים בשמים.

בספר "קיצור תולדות האנושות", מעלה המחבר, יובל נח הררי, זווית ראייה אחרת למהפכה החקלאית לפיה לא בני האדם "תרבתו" את החיטה אלא להיפך: החיטה היא זו שגרמה להם להפוך מציידים לקטים לחקלאים וכתוצאה מכך גרמה לשינוי מהותי ולאו דווקא חיובי בהרגלי המגורים, הילודה הבריאות, היחס אל צמחייה ובעלי חיים וכן הלאה.

תפיסה זו גילתה לי עד כמה אני שבויה בתפיסת עולם האומרת שפעם, מזמן, בני האדם היו קרובים לפלנטה וחיו בהרמוניה אתה.

ולכן כמה מילים על פרדיגמות...

לפרדיגמה (paradigm), במקור מונח יווני מדעי, ולשינוי פרדיגמה (paradigm shift) הגדרות שונות. אחת מהן, המופיעה במילון קיימברידג''': פרדיגמה - דגם (מודל) של משהו או דוגמה ברורה ואופיינית של משהו. שינוי פרדיגמה – כאשר חל שינוי בדרך הרגילה והמקובלת של עשיית דבר מה או חשיבה עליו. בתחום הפילוסופיה של המדע, פרדיגמה היא השקפת עולם והנחות מוקדמות המצויות ביסוד התיאוריות והמתודולוגיה של המדע בתקופה היסטורית מסוימת והמהוות מסגרת לפעילות המדעית.

 ושני סיפורים:
פילים צעירים עוברים אילוף שתכליתו ללמד אותם להישאר במקומם. במסגרת התהליך קושרים אותם בחבל עבה אל יתד הנעוצה היטב באדמה. במשך זמן מה, מנסה הפיל להשתחרר. מאחר שאינו מצליח, יקבל על עצמו את העובדה (קרי פרדיגמה) שהחבל והיתד מחזיקים אותו במקומו, ושאינו יכול להשתחרר. כאשר ברור שהפיל אימץ את הפרדיגמה, מחליף המאמן את החבל העבה בחבל דק. למרות שהפיל יכול כעת להשתחרר בקלות, לא ינסה לעשות זאת גם לאחר שעלה במשקל ובמניין השנים.

סיפור אחר סיפר פרנק קוֹךְ בביטאון הצי האמריקאי:
שתי אוניות קרב עסקו כבר מספר ימים בתמרונים בים במזג אויר קשה במסגרת תרגיל צבאי. אני שירתי על ספינת הפיקוד, ובערב המדובר הייתי בתורנות בגשר הפיקוד. הראות הייתה לקויה, ערפל כיסה אותנו, ולכן נשאר גם רב החובל על גשר הפיקוד כדי לפקח על כל הפעילויות.

זמן קצר לאחר שירדה החשיכה, דיווח הזקיף שעמד על סיפון הגשר, "אור בכיוון ימין".
"קבוע או נע לאחור?" קרא רב החובל. הזקיף ענה, "קבוע, המפקד," ומשמעות הדבר הייתה שנמצאנו במסלול התנגשות עם אותה אונייה.

רב החובל קרא לאתת, "אותת לאונייה: אנחנו במסלול התנגשות, מציע שתשנו נתיב בעשרים מעלות". האיתות שחזר אמר, "מציע לכם לשנות נתיב בעשרים מעלות". רב החובל אמר, "שלח: אני רב חובל, סטו עשרים מעלות ". "אני נַגָּד שֵׁנִי," הגיעה התשובה. "מוטב שתסטה עשרים מעלות". בשלב זה רתח רב החובל מזעם. הוא התיז, "שלח: אני ספינת מלחמה. שנה נתיב בעשרים מעלות!" האיתות שחזר אמר, "אני מגדלור".
שינינו את נתיב השיט.

מספר שאלות מתוך "הר" של שאלות שעולות:
האם יש משהו שאנחנו עושים שאינו בחזקת פרדיגמה? מה?
האם אנחנו מודעים לפחות לחלק מהפרדיגמות המכתיבות לנו את דרכי ההתנהגות, החשיבה?
מה ניתן לעשות אם מבקשים לשנות פרדיגמה?

איה דויטש